لاگی :
لاگی شبد دے لفظی مطلب خوشی-غمی دے کمان وچ مشقت کر کے گزارا کرن والے براہمن ، نائی ، جھیور آدی کمیاں توں لئے جاندے ہن ۔ پروہتاں ( براہمناں ) اتے لاگیاں ( نائی ، جھیور ، ترخان ، لوہار ، جلاہے ، چھیمبے وغیرہ) نے اپنے ججماناں ( لمے ویلے توں رابطہ وچ رہن والے ٹبراں ) دے مذہبی سنسکاراں اتے خوشی-غمیی دے کارجاں ویلے ( براہمن نوں چھڈّ کے ) محنت مشقت والے کم کرنے ہندے ہن ، جنہاں بدلے لاگیاں نوں نقد ، اناج جاں کسے ہور کھادھ-سامان دے روپ وچ عوضانہ ملنا ہندا اے ، پر ججمان اتے لاگی دا تعلقات ، مالک اتے نوکر والا نہیں ہندا ۔ بھاویں بھارت دے کئی پرانتاں وچ لاگیاں نوں ملن والا عوضانہ ہر اوسر مطابق بندھان دے روپ وچ وی پرچلت اے ۔ پرانے سمیاں وچ ججمان اتے لاگی پرتھا صرف ہندو سماجاں وچ ہی پرچلت سی ، جو سماں پا کے کرسانی دا وی حصہ بن گئی ۔ ایوں دھنی کاشتکار جماعتاں لئی کم کرن والے ترکھان ، لوہار ، نائی ، جھیور ، کمہیار ، چھیمبے آدی لاگی بن گئے ۔ پر پھر وی لاگیاں دیاں شرینیاں وچ اوہو جاتاں دے کامے آئے ، جنہاں دے کتے اتے کم ، جیون رہتل نال متعلق سروکاراں نال جڑے ہوئے سن ۔ اس لئی چمڑے دا کم کرن والے اتے ہریجناں نوں چھڈّ کے باقی کاما شرینیاں کمی-کمینا دے روپ وچ گھٹ اتے لاگی دے روپ وچ ودھیرے جانیاں گئیاں پر براہمن-لاگیانن نوں چھڈّ کے دوجیاں نمن شرینیاں دے کامیاں لئی ، روپئے پیسے جاں وستاں دے روپ وچ ملن والا بندھان ٹبر دے گزارے لئی کدی وی کافی نہیں رہا ۔ جس کارن گھریلو لوڑاں دی تکمیل ہت کمی کمین لاگیاں نوں اپنے ووسائ ( کِتے ) نال متعلق ججماناں توں باہرلے ٹبراں جاں وکھ وکھ تھانواں ’ تے کم کردے وی ویکھیا جا سکدا اے ۔
‘ ججمان’ اتے ‘ لاگی’ شبداں دے معنےآں وچ سمیں-ویلے کئی تبدیلیاں آئیاں ہن ۔ ویدک دور وچ ججمان شبد یگّ کرواؤن والے دھنی لئی ورتیا جاندا سی ۔ مدھ-دور وچ ایہناں شبداں نوں وسترت شبداں ماتحت ، سماجی اتے تہذیبی کم کرن والے اجیاے ویکتیاں لئی ورتیا جان لگا ، جنہاں نے خوشی-غمیی دے کارجاں ویلے اپنے کل-پروہتاں جاں لاگیاں توں مقررہ عوضانہ دے کے کم کرواؤنا ہووے ۔ ایوں لاگیاں جاں پروہتاں دا جنہاں قلاں ، ٹبراں جاں پریواراں نال تعلقات ہندا اے؛ اوہ لاگیاں لئی ‘ ججمان’ ہندے ہن اتے اجیاے ججماناں لئی خوشی-غمیی دے کارجاں ویلے کم کرن والے کامے ‘ لاگی’ اکھواؤندے ہن ۔
ججمانی اتے لاگی نظام ماتحت پنڈ وچ وسدے ہریک کاماں گروہ لئی دوجیاں ( کاشتکار ) جاتاں اتے پریواراں لئی مقررہ کم کرنے ضروری سمجھے جاندے ہن ۔ جویں نائی لئی وال کترنے ، لوہار ترخان لئی کھیتی-سندی اتے گھریلو وگوچے بناؤنے-سوارنے ، کمہیار لئی کھوہ دیاں ٹنڈاں اتے بھانڈے آدی بناؤنے ، جلااے لئی کھیس آدی بننے ۔ کرت وٹاندرے دے عوض وچ جیکر کسے لاگی دی روٹی-روزی دا گزارا ججماناں ولوں ملن والے عوضانے نال ٹھیک چلدا راے تاں اجیہی حالت وچ بہتے لاگیاں دا تعلقات کجھ خاص ٹبراں تک ہی محدود رہندا اے ۔
کئی حالاتاں وچ تاں ججمانی ادھیکاراں دی ونڈ وی سمپتی دی ونڈ وانگ کر لئی جاندی اے ۔ اداہرن وجوں جدوں دو لاگی بھرا ووسائک سانجھیداری توں وکھ ہو کے کم کرن لگدے ہن تاں اوہ ججمان ٹبراں دی ونڈ وی کر لیندے ہن ۔
بھارتی رہتل وچ لاگی طبقے وچ وی اوچ-نیچ دی جات نظام ویکھن نوں ملدی اے ۔ جس وچ چمڑے دا کم کرن والے روداسیئے اتے گوہا کوڑے دا کم کرن والے ہریجناں نوں ودھیرے نمن سمجھیا جاندا رہا اے ، جس دے سٹے وجوں ، نائی ، جھیور ، کمہیار وغیرہ نمن ذاتیاں نوں ہی اچّ-طبقہ ذاتیاں دے گھریلو کارجاں ویلے چلھے چونکے وچ وچرن دی ودھیرے کھلھ ملدی رہی اے ۔
اس دے باو جود نمن ذاتیاں دے وی لاگی ہندے ہن ، جو خوشی-غمیی دے کارجاں وچ اوویں ہی کم کردے ہن ، جویں اوہ اچّ-کلین طبقےآں لئی کم کردے ہن ۔ فرق صرف ایہہ ہندا اے کہ کئی حالتاں وچ براہمن آدی نمن ذاتیاں توں روپئے پیسے دے روپ وچ لاگ وغیرہ تاں لے لیندے ہن پر اوہناں دا پکیا غذا سیون نہیں کردے ۔
لاگی گٹھ بھاویں اچّ-اشرافیہ اتے دھنی کاشتکار شرینیاں ’ تے آشرت رہندی اے ، پر ایہہ اپنے ججماناں پرتِ ذمیواری اتے فرض دے نال-نال امان داری نوں کدے اکھوں اوہلے نہیں کردی؛ جس دے نشان وجوں کجھ سماں پہلاں تک کئی اچّ-کلین ٹبر اپنے دھیاں پتراں دے رشتے طے کرن دی ذمیواری وی پیڑھی-در-پیڑھی لاگیاں دے روپ وچ پروار نال متعلق نائیاں ، جھیوراں جاں پروہتاں آدی دے ذمے لا دندے سن ، کیونکہ اوہ بھلی-بھانت جاندے سن کہ ایہہ شرینیاں کسے وی پروار دی اندرونی حالت نوں بہت ڈونگھی طرحاں جاندیاں ہو سکدیاں ہن ، اس لئی لاگی اپنے ججماناں لئی اہم کارجاں دی ذمیواری نبھاؤن دے کردار وی نبھاؤندے راے ہن ۔
لاگی دا کِتہ بھارت دے ہر اس سبھیاچار وچ ملدا اے ، جس دیاں رسماں ، ریتاں ، انشٹھانک کریاواں اتے تہذیبی کارجاں وچ آپسی بھائیچارے دی لوڑ ضرور اے ۔ اجوکے ویلے لاگی ہونا ، بھاویں نویں پیڑھی لئی ہینتا محسوس کرن والا اتے معاشی پکھوں بہتا لااے وند نہیں رہا؛ پر ایہناں کتیاں دی لوڑ اتے وقعت اوویں ہی برقرار اے ، بھاویں ویلے مطابق سروپ بدلن نال ایہناں کتیاں دا مان اعزاز گھٹدا دکھائی دندا اے ۔
کوئی تبصرے نہیں:
ایک تبصرہ شائع کریں