‘ڈھول’ برصغیر دے لوکاں دا ہرمن پیارا اتے خاص کرکے پنجابیت دے پچھان-چنہ•اں دا سروت نقطہ اے۔ اس دی آواز وچوں پنجابیاں دا ساہس، البیلاپن، انکھ، ویرتا اتے موج-مستی ڈلھ ڈلھ پیندی اے۔ پنجابیاں دے سبھاء دی کرڑائی اتے مٹھاس اس وچوں، اکو تھاوے اک رس ہو کے گلتان ہوئی جاپدی اے۔ پنجابی لوکتا دی تریکالی گونج اتھوا دھنّ اس(ڈھول) دے تال وچوں نکل کے، سہج عمل تھانیں لوک-نفسیات دی پروانگی حاصل کردی ہوئی پیڑھی-در-پیڑھی اگانھ پرواہمان ہو رہی اے۔ ڈھول پنجابیاں دا اوہ مڈھ-قدیمی ساز اے، جس وچوں پنجابیاں دے کردار اتے سبھیاچار دیاں وکھ وکھ پرتاں کھل دیاں اتے وگسدیاں ہوئیاں پرتیت ہندیاں ہن۔
ڈھول نوں لوک-سنگیت دا بنیادی ساز وی منیا جاندا اے۔ ڈھول اوندھ-سازدھ گٹھ دا پرمکھ ساز اے۔ ایہہ اپنی بنتر، گھاڑت،اتہاس، آواز اتے قسماں صدقہ ولکھن اہمیت رکھدا اے۔ اس دی ایہہ اہمیت سابق اتہاس کال-کھنڈاں توں پرچلت رہی اے۔
عمرانیات اتے سماجی مفکران سوچ-نظر توں اسیں جاندے ہاں کہ انسان جاتی نے جدوں ہوش سنبھالنی شروع کیتی، اس نے اپنے اتے اپنی جاتی جاں قبیلے دے ہور مال-اسباب اتے جاناں دے رکھ-رکھاؤ، بچاؤ اتے سنبھال لئی پہلاں پہل کسے ‘اوندھ ساز’ جو ڈھول دا ہی پہلا کوئی روپ ہو سکدا اے، دا اساری کیتا ہووےگا۔ اجیہا نشان سانوں کجھ اک سروتاں توں وی ملدا اے، جن•اں وچ اشارہ اے کہ مانو نے اپنے مڈھلے کمیونیکیشن روپ نوں سنکیتک طور تے دوری تک، جتھے کہ اس/ان•اں دی آواز نہیں سی پجّ سکدی، اتھے آواز پہنچان خاطر ‘ڈھول’ دے مڈھلے روپ نوں سرجیا اتے اس نوں استعمال کیتا سی۔ ‘ڈھول’ دا ایہہ مڈھلا روپ ان•اں نے اپنے کول شکار راہیں حاصل جانوراں دی کھلّ نوں،دھرتی وچ ٹوآ پٹّ کے، اس اپر اس نوں کلیا نال گڈّ کے تے اوہدے تے چوٹاں مار مار کے بنا لیا سی۔ اجیاے ساز دا الیکھ ویداں وچ وی مہیا اے، اتھے اس ساز نوں ‘بھو ددمبھی’ مطلب ‘دھرت ساز’ دا ناں دتا گیا اے۔ آدی مانو دا ایہہ ساز ‘ڈھول’ دا پہلا روپ سی۔ اس اپرنت ان•اں(آدی قبیلیاں) نے لوڑ سمجھی کہ دھرتی دے وچوں آواز پیدا کرن نالوں دھرتی دے اتوں کیوں نہ اجیہی آواز پیدا کیتی جاوے۔ سٹے وجوں وڈے تے چوڑے درختاں دے تانیاں نوں وچوں کھوکھلا کرکے، اس دے اپر چمڑے دے پڑاں نوں اس طرحاں جڑِھآ جاں مڑِھآ جان لگ پیا کہ اس دے وچوں ہوا کسے پاسے باہر نہ نکل سکے۔ سٹہ ایہہ ہویا کہ ان•اں دا ایہہ ‘ڈھول’ ان•اں دے رکھ رکھاؤ، ہور قبیلیاں نوں مدد دین اتے مدد لین توں علاوہ ان•اں دے منورنجن دا وی چنگا زریعہ بن گیا۔ شکار کھان ویلے، کسے جت ویلے جاں کسے ہور خوشی دے اوسر تے ایہہ ساز وجنا ضروری ہو گیا۔ اس طرحاں ‘ڈھول’ سابق-اتہاس، کال-کھنڈاں وچ پرچلت رہا مڈھ-قدیمی ساز اے۔ راج درباراں ‘چ بھاوے اس نوں ستکار یوگ اتے ملنیوگ ستھان نہیں ملیا پر پھر وی انہاں دے سوچنا-جگتنا دے پاسارے نال ایہہ ضرور جڑیا رہا اے۔
لوک-ساز ‘ڈھول’ دی بناوٹ اتے اس دی بنتر لئی ورتی جان والی سامان آسان اتے سوکھیا ہی مہیا ہو جان والی اے۔ پنجاب وچ ودھیرے کرکے امب دی لکڑی توں اتے باہری صوبیاں وچ جتھے امب دی لکڑ مہیا نہیں ہندی اتھے کٹہل،نمّ جاں اجیہی پخت قسم دی کسے ہور لکڑ توں اس دا کھول بنا لیا جاندا اے۔ اس کھول دی بنتر بیلن سائز دی ہندی اے۔ اس لکڑ دی گیلی نوں وچوں کھوکھلا کرکے باہری روپ ‘چ بیلن سائز دے دتا جاندا اے، دوہاں پاسیوں خالی رہن دتا جاندا اے، جس اتے اوٹھ جاں بکرے دی کھلّ، جو چنگی تر•اں تیار کیتی گئی ہندی اے، نوں مڑھ دتا جاندا اے۔ ڈھول دے سائز نوں لمبائی دے رخ 70-80 سینٹیمیٹر تک رکھیا جاندا اے۔ چوڑائی دے رخ گولائی نوں لگبھگ وچکاروں 35 سینٹیمیٹر اتے باہری دوہاں مونہاں ول، جدھر چمڑہ جڑِیا ہندا اے، لگبھگ 30-32 سینٹیمیٹر تک رکھیا جاندا اے۔ بھارت دے ہور پرانتاں وچ ڈھول کے سائز، لمبائی، گھیرا آدی متعلق بھنتا وی اے۔ ہر ڈھول وچ دوہاں مونہاں/پاسیاں تے جتھے لکڑی دے بیلن سائز دا چمڑہ مڑِیا جاندا اے، اس کنارے اتے(دوہی پاسیں) اوٹھ دی کھلّ دی اک رسی نما بنّھی جاں مڑی جاندی اے، جس وچ سوت دیاں پکیاں ڈوریاں وٹّ کے سمیت لوہے جاں پتل دے چھلیا دے،پروء دتیاں جاندیاں ہن۔ اک ہور کنڈل وی پایا جاندا اے، جو ان•اں ساریاں رسیاں دا کنٹرول رکھن وچ معاون سدھ ہندا اے۔ سوت دیاں ڈوریاں انگریزی دے اکھر ایکس(X) جاں کانٹے دی شکل وچ سوتربدھّ جڑیاں جاندیاں ہن، تاں جو چمڑہ ڈھلا پین تے چھلیاں نوں کھچّ کے، مطلب رسیاں کسّ کے، ڈھول نوں کسیا جا سکے۔ ڈھول تیار کرن ویلے اس دے پڑے نوں اندروں اک خاص قسم دا مسالہ وی لگایا جاندا اے،تاں جو تھاپ مارن ویلے اس وچوں موٹی اتے گرجویں آواز کڈھی جا سکے۔
ڈھول نوں وجاؤن واسطے دو تر•اں دیاں سوٹیاں(چھڑیاں) دا استعمال کیتا جاندا اے۔ اک ہتھ وچ (عامَ طور تے سجے ہتھ وچ) موٹی سوٹی، جس نوں ڈگا وی کیہا جاندا اے، جو ڈھول دے چمڑے تے وجن والے پاسیوں پرشن چنہھ وانگ اگیوں گول اتے پچھے ہتھ ‘چ پھڑ•ن والے تھاں توں سدھی ہندی اے۔ دوسری چھڑی جاں سوٹی، جو عامَ تور تے کھبے ہتھ وچ ہندی اے، اوہ سدھی بانس دی بنی ہوئی پر پتلی چھڑی ہندی اے، اس نوں ‘کانی’ وی کیہا جاندا اے۔ سانجھے پنجاب وچ، مغربی پنجاب دا سیال کوٹ اتے گجرات ظل•ا ڈھول بناؤن تے وجاؤن والیاں لئی کافی مشہور رہا اے۔ دیش دی ونڈ اپرنت ایدھرلے پنجاب دے کئی نگراں وچ ڈھول بناؤن والے، ڈھول ویچن والے مہیا ہن پر امرتسر اتے پٹیالہ اس کم لئی خاص اہمیت رکھدے ہن۔ لدھیانہ تے جالندھر وکھے وی اجیہی لوک-سرجن کلا دیاں ادہارناں مہیا ہن۔
ڈھول وجدا ویکھ کے بھاویں ہر انسان چتو لیندا اے کہ اوہ وی ڈھول وجا سکدا اے پنرتو ایہہ بالکل سوکھا کم نہیں اے۔ ڈھول وجاؤن وچ ودھیرے پرابین اوہو ہی ہن جن•اں نے ایہہ کلا پیڑھی-در پیڑھی ورثے وچ مطلب اپنے بزرگاں توں گرہن کیتی اے۔ عامَ ڈھولیاں نوں پیشاور ڈھولی بنن ہتّ اجیہی کلا ماہر ڈھولیاں توں سکھنی پیندی اے۔ پنجاب وچ اجیہا کم کرن لئی ڈوم،جوگی،بھرائی،شیخ جاں بازی گر ذاتیاں دے لوک خاص مہارت رکھدے ہن۔ پر ہن ایہہ کسب انہاں ذاتیاں تک محدود نہ رہِ کے ہور جاتی دے لوکاں نے وی اپناؤنا شروع کر لیا اے۔ پنجاب وچ ہمیشہ کھلو کے جاں ہولی ہولی تردیاں پھردیاں ہی ڈھول وجاؤن دی پرمپرا رہی اے،پر اجوکے دور وچ سٹیجی لوڑاں نے اجیہی آسان اتے سادی پیشکاری وچ تبدیلی لے آندی اے، جس دا نشان خاص سٹیجی پروگراماں،جن•اں وچ گیت-سنگیت منڈلیاں جاں آرکیسٹراں آدی ہن،وچوں ملدا اے۔
ڈھول وجاؤن عمل دیاں بہت ساریاں پرتاں،بھنتاواں اتے ونگیاں ہن۔ جو ہریک اپ-کھیتر جاں پرانتک لوکاں دے انسانی ہاواں-جذبات، پرکرتک وایومنڈلاں، علاقائی لوڑاں، رہُ-ریتاں، میلیاں-مساویاں اتے ہور منورنجن دے زریعاں دے اظہار اتے کمیونیکیشن حوالےآں وچوں جنمیاں اتے وگسیاں ہوئیاں ہن۔
دیوی-دیوتیاں، گورو-پیراں، فقیراں دیاں جگ•ا تے سکھنا لاہن جان ویلے ڈھول دیاں دھناں تے تھاپاں، سماجی رسماں-ریتاں جویں منڈے دے جم ویلے، منگنے ویلے جاں ویاہ دے موقعے وجدے ڈھول توں بھنّ ہندیاں ہن۔ سیاسی اتے انتظآمی مقصد لئی وجدا ڈھول محض اک آرڈر جاں اطلاع دا ہی واہک جاپدا اے،اس نوں سن کے کوئی بہتی خوشی نہیں ہندی، سگوں رجواڑا شاہی ویلے، چٹیاں بھرن، ہرزانے لگن دی اطلاع ملن دے حوالے ہی ملدے ہن۔
ڈھول تاں خموضوعاں دے ویلے ہی شوبھدے ہن، غمیاں ‘چ نہیں۔ اسے کرکے لوک-ساہت سرجنا اتے وششٹ ساہت سرجنہاریاں نے ڈھول نوں خاص اہمیت دے کے اس دی ہر پکھوں سلاہتا کیتی اے :
پہلاں تاں نام لین رام دا، جنّ•ے ساری دنیا وسائی
دوجا تاں نام لینا مائی باپ دا، جنّ•ے دنیا وکھائی
چڑِ•آ تاں چیت-وساکھ، سرادھیا دھرم ہوئے
وجیا ڈھول آپ رام جی پنّ گنے۔ساہت دے ہور روپاں توں بناں لوک –سمرتی، لوک-وشواساں،اکھاناں،لوک سیانپاں، محاوریاں اتے بجھارتاں جاے لوک-ساہت دے روپاں ‘چ وی ڈھول دا خاص ذکر اے۔
نرسندیہ، ڈھول پنجابیت دی آن تے شان اے۔ ڈھول پنجابیاں دی عزت، آبرو، بیرتا، نڈرتا، ساہس، قربانی، پیار، تیاگ اتے موج مستی دا ناں اے۔ ربّ کرے خموضوعاں دے ڈھول وجدے رہن، سچے سچے پرابین ڈھولیاں دیاں پیڑھیاں اگے ودھدیاں رہن۔
کوئی تبصرے نہیں:
ایک تبصرہ شائع کریں